5 Jenis Niche Bisnes Paling TOP 2024/2025


Banyak syarikat telah mencipta produk dan mengiklan perkhidmatan untuk menarik sesetengah minat pelanggan.


Mencari niche bisnes yang bagus boleh membantu kita semua untuk mencipta strategi yang sejajar dengan permintaan pelanggan.


Mempelajari lebih lanjut tentang niche bisnes bakal membantu anda menemui niche yang mungkin menguntungkan syarikat anda. Sama ada anda ingin tambah produk atau bisnes baru, atau baru nak mula bisnes, penting untuk tahu jenis niche bisnes yang paling top.


Jom lihat antara 5 jenis niche bisnes yang paling popular dan bisnes mudah berkembang maju. Sebelum itu, mari kita lihat dahulu tentang apa yang dimaksudkan dengan niche ini.


Imej via [rinakifli]


Apa Itu Niche Bisnes?


Niche bisnes ialah segmen pasaran perniagaan anda yang lebih besar yang mempunyai sasaran tertentu yang khusus. Pendek kata, anda nak buat bisnes apa? Bisnes itu kategori apa?


Jadi, penggunaan niche bisnes ini boleh membantu syarikat memenuhi keperluan yang diinginkan oleh pengguna.


Untuk pengetahuan anda, dalam membantu menentukan niche perniagaan, ianya telah dikelaskan dalam beberapa kategori yang memainkan peranan seperti harga, demografi, tahap kualiti, psikografi dan juga geografi.


5 Jenis Niche Bisnes Yang Paling Top


Niche bisnes adalah kategori bisnes yang ada dalam pasaran yang mungkin anda perasan di mana-mana platform media sosial, media cetak, televisyen dan juga corong-corong radio. Atau mungkin anda sendiri melihat pelbagai jenis bisnes yang wujud dalam era moden ini.


Di sini kami kongsikan 5 jenis niche perniagaan yang paling top kepada anda.


Imej via [getcompass]


1. Niche Bisnes Travel


Sebut sahaja mengenai ‘travel’, pasti kita akan melihat banyak iklan-iklan yang berkaitan dengannya. Siapa yang tidak suka dengan ‘travel’, betul tak? Niche bisnes ini sememangnya yang paling top di seantero dunia.


Anda mungkin mempertimbangkan niche bisnes yang top ini sekiranya syarikat anda menjual produk seperti bagasi, pakaian kasual dan pelbagai barangan yang berkaitan dengan ‘travel’.


Beberapa tarikan dalam penggunaan niche bisnes bagi ‘travel’ ini adalah seperti:


  • Percutian keluarga

  • Percutian antarabangsa

  • Perjalanan perniagaan

  • Perjalanan domestik



2. Niche Bisnes Fesyen


Fesyen juga menjadi antara niche bisnes yang paling top bagi semua orang. Namun kita ketahui bahawa demand produknya berbeza-beza dalam kalangan individu dari segi status kewangan dan pilihan peribadi.


Dengan niche bisnes fesyen, ini akan membantu anda menjual pakaian berjenama atau berkongsi tentang trend fesyen terkini. Antara tarikan yang menggunakan niche fesyen adalah seperti:


  • Fesyen antarabangsa

  • Pakaian harian

  • Pakaian majlis tertentu

  • Aksesori fesyen

  • Fesyen sambutan hari-hari tertentu seperti raya, sekolah dan lain-lain.


Imej via [hmetro]

3. Niche Bisnes Lifestyle


Penggunaan niche bisnes untuk ‘lifestyle’ adalah penting bagi mereka yang memilih gaya hidup tertentu berdasarkan demografi, lokasi geografi dan sebagainya.


Jadi dengan penggunaan niche bisnes lifestyle ini, ia mungkin boleh membantu anda memasarkan barangan yang berkaitan dengan gaya hidup tertentu.


Antara tarikan dalam penggunaan niche bisnes bagi lifestyle ini adalah:


  • Pengalaman

  • Kemandirian Asas

  • Pembuatan


Contohnya, hobi seperti menjahit, menenun, memasak dan lain-lain lagi termasuk dalam niche bisnes yang paling top ini.

4. Niche Bisnes Teknologi


Penggunaan niche bisnes dalam teknologi juga antara yang paling top di semua negara. Ia juga terkenal dalam semua lapisan umur dan antara nadi terpenting dalam kehidupan seharian kita. Sudah tentu banyak demand produk ini!


Dengan penggunaan niche ini, ia boleh menarik pelanggan anda dalam hal yang berkaitan dengan masalah ‘gadget’, produk atau perkhidmatan digital.


Beberapa tarikan dalam penggunaan niche bisnes teknologi termasuklah:


  • Pemain permainan

  • Pengaturcara

  • Penyelesai masalah digital


Imej via [tazc]

5. Niche Bisnes Kewangan


Akhir sekali, jenis niche bisnes yang paling top adalah bisnes kewangan. Bagi anda yang mempunyai syarikat dalam perkhidmatan perbankan atau pelaburan, niche bisnes kewangan pasti sesuatu yang diperlukan oleh anda dalam menarik pelanggan.


Ia juga membantu anda mengiklankan perkhidmatan yang berkaitan dengan pinjaman, cukai atau perancangan persaraan.


Antara tarikan dalam penggunaan niche bisnes kewangan ini adalah:


  • Kewangan peribadi

  • Pinjaman perniagaan

  • Cukai korporat

  • Perancangan kewangan keluarga


Bisnes yang melibatkan servis atau produk sekalipun, memerlukan anda menampakkan value dan kredibiliti diri anda. Maka mudahlah bakal pelanggan trust kepada anda dan bisnes yang anda bawa.

Membina kredibiliti dari segi content di platform yang anda kuasai. Contohnya page facebook, tiktok dan lain-lain lagi. Mula buat content yang membina, berkualiti dan bermanfaat supaya prospek percaya pada kepakaran anda.

Akhir kata,

Apapun niche bisnes pilihan anda, kejayaan bergantung kepada bagaimana anda urus dan bawa bisnes tersebut kepada sesuatu perniagaan yang lebih baik, profitable, sustainable dan scaleble.

Jom baca juga:










0 Ulasan