Impian Dan Big Why, Apa impian dan big why anda?

Apa itu big why?


Semua orang ada big why masing-masing. Big why tu apa? Lebih mudah kita cakap ia adalah impian atau apa yang kita nak dalam hidup ini.  Semua orang ada, kalau taktahu apa bigwhy anda, itu tak bermaksud kau tak ada bigwhy. Kau ada tapi kau taktahu je, kau tak sedar.. Kalau kau diam-diam fikir, kau akan dapat apa impian kau.


Baca juga: 

Apa Itu Big Why

Big Why Perlu Jelas Dan Visual


Tak terkecuali, aku juga mempunyai impian. Pada mulanya aku tak tahu bahawa itu adalah impian. Namun, aku sedar, sebenarnya itulah yang aku mahukan. 

Big why itu adalah impian atau apa yang kita betul-betul nak dalam hidup.

Ya, big why itulah impianku. Tak terlambat jika kita makin hari makin berusia tapi baru nak bercerita tentang big why. Ingat ya, belum terlambat lagi. Hatta kau umur 40,50 sekalipun masih belum terlambat.

Semua orang layak untuk berimpian, berjaya, bahagia dan dapat apa sahaja yang dia inginkan. Termasuklah cita-cita kita. Itu juga adalah big why.

Semua orang berhak ada impian. Semua orang berhak ada matlamat hidup. Dan tiada siapa yang boleh halang kita. Ya, mungkin tetap aja ada orang halang kita, tapi ketahuilah bahawa kita akan berjaya kerana kemahuan kita. Itu sudah juga. 

TETAPI, aku juga belajar bahawa kemahuan saja tidak cukup. Rupanya tindakan lah segalanya yang menjadikan kemahuan kita sebagai satu kenyataan. Tetapi berjuta manusia di bumi ini berusaha, ada yang tetap gagal. Ada sebab di sebalik itu sebenarnya. tapi hari ini kita akan bercakap tentang big why.


Kenapa big why penting?

Big why akan memacu kita untuk berjaya. Percayalah, tanpa big why tak mungkin kita berjaya, tapi dengan big why, sudah pasti kita berjaya. Apa big why anda? Pernahkah anda terfikir apa impian atau cita-cita anda?


Impian Dan Big Why Rina Kifli



Sebagai seorang wanita yang hidup bersederhana bersama keluarga, aku dibesarkan di sebuah rumah kampung bersama nenek dan ibuku. Ya ini realiti hidup aku. Sehingga aku tamat belajar dan berusia 25 tahun sampai aku berkahwin, baru ibuku pindah ke rumah flat yang sebelum ni ibu sewakan rumah itu. 

Kiranya aku membesar secara sederhana. Hidup bersederhana dan alhamdulillah aku syukur dengan apa yang aku lalui sepanjang hayatku. Terima kasih Ya Allah.

Apabila aku dewasa kini, aku sangat terkesan apabila memikirkan susah payah ibu membesarkan aku seorang diri. Tanpa abah di sisi. Aku sangat terkesan fikirkan ibu besarkan adik-adikku juga. Sebagai anak, aku nak sangat balas jasa ibuku, tapi aku sedar tak mudah untuk anak balas jasa dan takkan terbalas. 

Untuk balas jasa ibu, selain meluangkan masa bersama, meringankan beban keluarga dan lain-lain, of course kita perlu berjaya, perlu wang untuk bantu keluarga dan lain-lain. Amat sedih pun ada bila kita fikir orang lain berkorban untuk lihat kita berjaya.  Apa yang kita fikir, pasti sesuatu yang datang dari hati. 

Disudut hati, aku rasa aku tak ada apa-apa. Aku masih lagi level ikan ikan bilis yang anak. Aku kena mula dari bawah semula untuk berjaya. Kesilapan aku masa lalu adalah aku tak all out dengan apa yang aku usahakan. Dan aku taknak buang masa lagi. Aku akan tebus semua kesalahan itu untuk berusaha sungguh-sungguh capai impian aku.

Apa impian aku? Impian utama aku? Terlalu besar dan banyak. Aku sendiri tak tahu adakah Allah izinkan aku capai impian aku ini atau tidak.

Tapi big why aku cukup kuat.


Kebebasan Kewangan 


Bebas kewangan dimana aku mampu bahagiakan semua orang tersayang terutamanya mak, keluargaku, adik-adikku, suamiku dan semua orang yang memerlukan di luar sana. 

Aku selalu terbayang aku ada freedom yang tak perlu untuk aku korbankan masa aku bekerja atau buat apa-apa. Contohnya, kita boleh beri wang atau sedekah sesuka hati tanpa fikir kita perlu cari duit atau struggle lagi. 

Contoh yang lain, kita boleh beri wang berapa ribu kepada mak kita tanpa perlu susah-susah fikir nak kerja lagi cari duit. Tapi kalau itu berlaku, tak rasa lah kita akan kehidupan ini. 

Cuma aku percaya aku akan dapat freedom life, financial freedom dan retired young!

Sungguh aku nakkan bebas kewangan sebegitu. Jangan kata mustahil, ia sebenarnya tak mustahil. Aku sudah jumpa penyelesaian dan dalam proses capai big why aku tu. Semoga dipermudahkan. Nanti aku kongsikan apakah penyelesaiannya.


Baca Juga:


Sebuah Rumah Idaman Keluarga



Rumah idaman rumah teres atau landed house. Ini adalah idaman aku untuk kepuasan diri aku sendiri. Aku sangat idamkan nak beli atau nak duduk rumah idaman aku walaupun kecil takpe. Janji aku nak rumah sendiri yang landed house dan rumah hasil titik peluh aku sehingga aku dapat retire young dan retire rich dalam usia yang muda.

Alhamdulillah , aku bersyukur bila Allah tunjuk jalan yang tepat pada aku. Sekarang Allah cuma nak aku usahakan sahaja dengan platform atau kepakaran yang Allah beri pada aku. 

Perjalanan takdir aku adalah bersama mereka yang minat bisnes, yang sukakan bisnes, circle yang suka mencari ilmu bisnes. Alhamdulillah aku syukur dengan rezeki Allah beri ini.

Aku juga mengenali seseorang yang memberi peluang dan ruang perniagaan untukku. 

Gambar bersama seorang hamba Allah yang Allah hantar.


Bersama beberapa Bisnes Partner Rina yang sempat hadir juga



Dalam video di bawah ini, adalah rumah dia. 

Terima kasih dia sebab banyak ajar aku untuk terus berjuang dalam platform ini. Dan hampir 1 tahun aku baru bermula , kini tengah membina legasi untuk ini. Terima kasih juga bisnes partner aku yang join sama-sama untuk berjaya sama-sama. 




Macam mana? Terbakar kan tengok rumah mentor aku. Terima kasih banyak kepada beliau yang sudi bimbing aku dan partner bisnes aku sehingga berjaya! amiin.

Alhamdulillah, aku masih buka peluang untuk sesiapa yang berminat nak jadi bisnes partner dengan aku. Yang berminat dan ada impian, yang nak ubah hidup supaya lebih bermanfaat dan bebas kewangan dan masa. Cukup lah kalau betul-betul nak, itu saja yang paling penting.


Boleh terus wasap Rina ya di SINI. BTW ini adalah pasif income sampingan, untuk penulisan, korang boleh hubungi rina macam biasa!



Jom Baca Juga:

Tarbiah Big Why Bisnes
7 Tips Fokus Capai Matlamat
50 Kata Semangat untuk Berjaya Dan Motivasi Diri

1 Ulasan

Roziah @ Cie berkata…
Lebih kurang sama big why kita :)