NIAGA PASAR TANI, KINI JUTAWAN KETIKA PANDEMIK | TITAN SUMMIT 2021

Kita selalu terfikir bagaimana nak berjaya dalam perniagaan. Apabila kita cari kisah motivasi dan inspirasi, pastinya kebanyakan daripada mereka yang berjaya bermula daripada kehidupan yang susah, yang biasa-biasa ataupun sama sahaja seperti kita.

Sebab itulah tak ramai usahawan berani nak sebut jutawan. Sebab mereka tak percaya boleh ker capai? Macam mustahil je bunyinya. Kisah yang bakal saya kongsikan di blog ini pasti akan membuka mata anda semua, rupanya tak susah kalau kita tahu apa tindakan terbukti yang perlu kita buat untuk menggapai impian!

Wanita atau lelaki, yang baru mula berniaga atau sudah lama berniaga, anda telah berada di tempat yang betul. Kisah Puan Ainul Mardhiah ini adalah sama seperti kita semua yang bermula dari kepayahan berbisnes, tidak tahu buat dan urus bisnes, struggle untuk bisnes bertahan dan sebagainya. Jom ikuti kisah beliau.


Sebelum bermula, ingin rina jelaskan bahawa ini adalah kisah benar, real people dan real story. Selepas baca kisah ini, kalau korang pergi cari Puan Ainul Mardhiah ini, memang ada orang nya dan hebat sekali perniagaannya sekarang yang korang boleh lihat nanti.


PUAN AINUL MARDHIAH ABDUL KUDUS  

KISAH INSPIRASI USAHAWAN


Siapa sangka Puan Ainul Mardhiah yang dulunya pernah melanjutkan belajar di luar negara terpaksa tamatkan pelajaran pulang ke Malaysia begitu sahaja. Pada waktu itu telah berlaku pergolakan di Negara Egypt, dalam masa yang sama ada hikmah nya beliau pulang ke Malaysia kerana terpaksa menjaga ibu yang sedang sakit dan sudah 2 minggu di ICU ketika itu.

Luruh hati apabila terpaksa buat keputusan yang sebegitu, dalam masa yang sama sangat-sangat risaukan keadaan ibunya. Namun Rezeki Allah siapa yang tahu. Kalau kita pun, pasti kecewa dan sedih sebab dah belajar elok-elok tiba-tiba kena stop belajar.

Untuk pengetahuan anda, kehidupan Puan Ainul biasa-biasa sahaja. Sama macam kita semua juga, hidup yang sederhana. Abangnya pula berniaga di pasar tani. Sejak puan Ainul berhenti belajar, abang kandungnya meminta tolong beliau menjaga bisnes pasar tani sedikit demi sedikit.


Permulaan Puan Ainul Mardhiah Abdul Kudus Dalam Bisnes Pasar



Mereka hanya berniaga di pasar sahaja iaitu di pasar awam Taman Sardon Pulau Pinang. Puan Ainul membantu abangnya menguruskan perniagaan tersebut dengan dengan menjual ikan, barang tangkapan hasil laut dan barangan segar. Pada waktu itu, perniagaan abang Puan Ainul sangat bermasalah!

Hutang dengan suplier tidak terbayar-bayar, pengurusan duit keluar masuk pun entah ke mana. Walaupun sudah beroperasi lebih dari 13 tahun (dari 2005), sehingga waktu itu mereka masih lagi berniaga di pasar tani dan tidak mempunyai aset dari perniagaan.

Pada waktu itu juga, mereka mempunyai 2 orang pekerja untuk membantu di pasar. Apabila Puan Ainul masuk ke bisnes Pasar abangnya, beliau membantu menguruskan akaun perniagaan. Ketika abangnya mengerjakan umrah, Beliaulah yang diamanahkan menguruskan perniagaan abangnya sepenuhnya.


Cabaran Bisnes Tidak Berkembang Bertahun-Tahun


Dari tahun 2017 sehinggalah 2019, Beliau masih lagi struggle dan susah dalam menguruskan bisnes. Semuanya makin payah, semua perlu dibuat sendiri, kurang pula pelanggan membeli dan mereka pula cuma menunggu sahaja. Akhirnya Puan Ainul sedar bahawa beliau tidak mempunyai ilmu bisnes!

Beliau sedar mereka tidak tahu asas bisnes yang kukuh, Buktinya walaupun telah lama berniaga, tetapi bisnes tidak growth atau berkembang. Nak kembangkan pun sangat mustahil kerana mereka langsung tidak mempunyai team / kumpulan.


Nasiblah beliau tidak ego dan tidak menyalahkan orang lain, namun lebih suka memperbaiki diri dan bisnes. Alhamdulillah beliau telah menghadiri kelas perniagaan. Dalam kelas tersebut beliau terdengar satu ayat yang sangat-sangat memberi kesan kepada beliau.

Sekarang zaman online! Berubahlah ke Platform online!

Ya, Suara Datuk Wira Dr Azizan Osman itulah sentiasa memberi semangat untuk beliau teruskan usaha tersebut! hmmm apa yang beliau buat selepas menghadiri kelas marketing?

Dengan ilmu yang dipelajari dalam kelas MMM tempoh hari, beliau tekad untuk terus tambah ilmu dan belajar tentang pemasaran online dan branding. Itulah orang kata, bila hati sudah kuat, pegangan sudah kuat, beliau terus membina marketing di media sosial dengan sangat efektif!


Bisnes Makin Berkembang, Pun Ada Cabaran


Alhamdulillah, pada tahun 2020, perniagaan kini lebih dikenali, sangat huru-hara kerana terlalu banyak tempahan. Sehinggakan Puan Ainul sendiri tidak sempat untuk menjaga ibunya, malah urusan perniagaan di pasar dilakukan dengan sistem manual. Sangat makan masa dan tenaga!

Disebabkan itu jugalah, beliau terfikir, sampai bila nak macam tu, habiskan masa berbisnes dengan penat dan letih. Rezeki betul tak salah alamat, tapi bagaimana kita nak uruskan rezeki yang kita ada. Bagaimana nak syukur? Puan Ainul mengambil keputusan untuk sertai Program Nak Ubah Hidup (NUH) dari Richworks International Sdn Bhd. dan seterusnya mengambil keputusan sertai Program Mentorship SPIRE.


Pada waktu itu adalah Musim PKP, permintaan online untuk barangan segar seperti ikan, hasil laut semuanya semakin meningkat naik. Beliau sudah mula faham bagaimana onlinekan bisnes secara besar-besaran, mudahkan jualan, belajar bina kumpulan, menguruskan masa dengan baik dan paling penting mempunyai strategi yang betul untuk kembangkan bisnes.


MUTIARA BERSATU ENTERPRISE | INSPIRASI USAHAWAN


Inilah perniagaan Puan Ainul Mardhiah kini yang berjaya mengorak langkah dan terkenal di seluruh Malaysia. Barangan segar yang mudah didapatkan walaupun anda berada di rumah! Dengan kualiti dan nilai terbaik dari mereka, sudah pasti jenama Mutiara Bersatu ini menjadi pilihan ramai!


MasyaAllah perniagaan yang dibina hari ke hari berkembang maju. Dan semuanya sudah ada sistem! Mereka mempunyai peminat tersendiri, terus berkembang dan meningkat hasil jualan sehingga mencecah jutaan ringgit dan terus meningkat.



ASBAB DIBANTU OLEH DATUK WIRA DAN TITANIUM CIRCLE


Adakah Puan Ainul anak murid Dr Azizan Osman? Ya, Datuk Wira Dr Azizan Osman juga adalah insan disebalik kejayaan seorang wanita ini asbab belajar dalam program Titanium atau lebih digelar Titan Richworks. Titanium Circle pasti dikenali dalam kalangan mereka yang pernah hadir ke program Richworks.

Asbab sertai Titanium Circle, Puan Ainul mendapat nasihat dan bimbingan dari Datuk Wira Dr Azizan Osman untuk onlinekan bisnes. Paling mengejutkan, jualan beliau sudah pecah rekod dari tahun sebelumnya iaitu 7 angka.

Pencapaian Puan Ainul setelah menyertai program Titanium Circle dan menjadi seorang Titan Richworks adalah perniagaannya makin berkembang, culture dapat diwujudkan dalam syarikat, skill leadership juga makin baik. 100% perniagaannya bertambah baik dari pelbagai aspek. Bukan senang kalau usahawan nak berjaya dari segi itu. Inikan pula Puan Ainul sudah berjaya buat berjuta-juta dalam perniagaannya.

Selain itu, Mereka kini mempunyai Mobile apps yang telah siap sepenuhnya, sangat mudah hanya terima order dari pelanggan. Pelanggan juga tak perlu ke kedai. Jumlah team juga makin bertambah walaupun kebanyakan pelanggan dari online.


Selain itu, setelah Puan Ainul Mardhiah mempelajari pelbagai ilmu dalam titanium circle, proses perniagaannya semakin produktif, mereka hanya fokus kepada aps dan media sosial sahaja. Terus sales boleh naik dan dapat capai 1 juta, Alhamdulillah. Sebenarnya setiap masalah ada caranya. Selain itu, Puan Ainul juga telah mempunyai office untuk menguruskan perniagaan.

Beliau juga tidak sangka bahawa dengan berada dalam Circle Titan dan dibimbing, beliau sudah berjaya mencapai jualan 7 angka. Pastinya dengan izin Allah SWT dan juga keberkatan apabila belajar. Rupanya, selepas sertai mentorship SPIRE, Puan Ainul Mardhiah merupakan salah seorang ahli Titanium dilahirkan dari Kelas Titanium Datuk Wira Dr Azizan Osman.


Apa Itu Titan Richworks? Kelas Lahirkan Jutawan Yang Puan Ainul Sertai


Titan Richworks adalah sebuah program mentorship hebat yang dibimbing secara dekat oleh Datuk Wira Dr Azizan Osman. Kebanyakan perniagaan yang menyertai Titan juga adalah yang layak dan dipilih oleh Datuk Wira Azizan Osman untuk dibimbing sehingga mencapai 1 juta pertama dalam masa beberapa bulan sehingga 3 tahun perniagaan.

Tengok gambar di bawah, korang perasan tak? Nana mahazan yang artis pun merupakan salah seorang titan Richworks!

Tahun 2021 ini, seramai 300 lebih usahawan jutawan dari perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dari 20 lebih industri dari dalam dan luar negara 'berkampung' dalam Inner Circle Meeting (ICM) RichWorks secara virtual bagi menimba ilmu bersama Dr. Azizan. Program yang diadakan 3x setahun ini diadakan khusus untuk usahawan yang telah berjaya mencatatkan jualan lebih RM1juta setahun dalam program mentoring Titanium. 

Menjadi Titan Richworks bermaksud, anda perlu bersedia untuk menjadi market leader yang sangat kuat membina bisnes ke tahap yang lebih tinggi lagi. Titanium circle bukan sahaja dibimbing, tetapi mereka dapat membina rangkaian perniagaan antara satu sama lain.

Hebatnya, Datuk Wira Dr Azizan Osman berkata pada sidang media bahawa beliau berkongsi ilmu, strategi dan hasil berdasarkan ilmu dan kajian terbaru serta pengalaman bagi menjaya perniagaan pada tahun 2022. Titanium circle juga bukan hanya diajar teori, teapi mereka menyaksikan dan akan merasakan sendiri bisnes fasa growing dan expansion.

Patutlah Puan Ainul Mardhiah yang merupakan anak murid Dr Azizan Osman kini telah menjadi jutawan ketika pandemik, walaupun dulu hanya menguruskan perniagaan Pasar tani. Tapi asbab jadi Titan Richworks, dapat bantu ramai orang dengan perniagaannya.


PERKONGSIAN DARI 100 USAHAWAN JUTAWAN RICHWORKS


Dari senarai titan Richworks yang dihimpunkan, seramai 100 usahawan jutawan akan berkongsi tentang apakah yang mereka lakukan sehingga berjaya mencapai jualan 7 angka walaupun ketika pandemik melanda.

Menurut kenyataan media, Timbalan Naib Presiden Kanan RichWorks International Sdn. Bhd (RichWorks), Radz Mohd memaklumkan bahawa "100 usahawan jutawan ini merupakan sebahagian anak didik di bawah RichWorks dan bimbingan mentorship Datuk Wira Dr. Azizan Osman yang terdiri daripada 20 industri yang berasal daripada seluruh Malaysia dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak termasuk Australia, Singapura dan Indonesia."

Untuk pengetahuan anda, 100 usahawan jutawan dari Titanium Circle Richworks ini adalah mereka yang dibimbing secara terus oleh Mentor Usahawan dan Pakar Pemasaran No.1 Asia, Datuk Wira Dr. Azizan Osman.


Dengan segala cabaran yang dialami sehinggalah siapa mereka pada hari ini, anda boleh saksikan di Program Titan Summit 2021. MasyaAllah terujanya kita nak lihat siapa 100 usahawan dan jenama perniagaan hebat ini sebenarnya. Siapa kata masyarakat kita tak boleh maju? Ramai sudah berjaya menjadi usahawan kaya dan jutawan, bila pula tiba giliran kita?

Jom kita ambil sebagai inspirasi untuk belajar dari 100 usahawan jutawan Titan Richworks ini, termasuklah Puan Ainul Mardhiah yang mempunyai kisah duka sebelum merasai kemanisan kejayaan dalam bisnes beliau.


Siapa Richworks International yang Melahirkan Jutawan Usahawan ini?


Richworks adalah sebuah syarikat latihan keusahawanan terbesar di Malaysia yang khususnya dari segi penjenamaan, pemasaran dan kepimpinan. Sudah lama dalam industri iaitu sejak 2008 lagi, Richworks telah melatih lebih dari 10,000 syarikat melalui program Master Coach Azizan Osman. Dari program tersebut, seramai 1,500,000 peserta telah hadir bagi lebih 1,500 seminar live dan acara / talian virtual online.

Walaupun PKP, Richworks sangat komited membantu ramai usahawan untuk berjaya dan ini adalah proven success dimana kejayaan mereka adalah terbukti! Bukan 1, tapi 100 usahawan jutawan dari Titan Richworks dihimpunkan untuk berkongsi. Semua adalah real people dan real story!

Sejujurnya rina pernah sertai kelas Richworks dan alhamdulillah ketika PKP , jumlah jualan sales kami betul meningkat asbab berguru dengan Datuk wira. Kadang-kadang, bila kita buat sendiri tanpa bimbingan, tak sama macam mana kita ada seorang guru yang mengajar kita.

Richworks sebenarnya adalah Netflix bagi usahwan yang ingin belajar bina bisnes berjaya dengan 100 juta pelanggan menjelang pada tahun 2025 dengan akses yang sangat mudah dan dapat memiliki kandungan berorientasikan hasil yang dipercayai di seluruh dunia. Sangat bernilai dan bermanfaat bila belajar dengan Richworks, Alhamdulillah.


Jom Lihat Perkongsian 100 Jutawan Harungi Cabaran Bisnes Ketika Pandemik


Dengan 100 jutawan dalam misi Bantu The Nation, mereka akan kongsikan antara strategi dan perkara yang mereka lakukan untuk menaikkan perniagaan dan sekaligus menjana dalam waktu ini. Paling terharu, hampir semua dari usahawan jutawan titan Richworks ini telah membuka peluang pekerjaan kepada ramai orang.

Dalam kalangan 300 orang titan Richworks, 100 usahawan jutawan bakal ditampilkan dalam Titan Summit, iaitu sebuah program khas.  

Titan Summit - 10X Bina Bisnes Berjaya terbuka kepada semua pengasas dan pemilik bisnes atau sesiapa sahaja yang ingin sertai. Program Titan Summit ini adalah secara percuma bermula pada 24 sehingga 26 September ini. Sis pun nak sertai juga, jom kita belajar dari mereka yang berjaya!

Korang tak perlu risau tentang harga kelas titanium Dr Azizan Osman, penting sekali mari kita lihat anak didik dan anak murid Dr Azizan Osman. Kadang-kadang, kita perlu lihat dengan mata hati, siapa yang capai kejayaan dan kenapa dia capai. Jom kita sama-sama lihat sendiri dengan mata kita sendiri usahawan jutawan sebenar Titan Richworks yang dilahirkan oleh Titanium Circle Richworks.


JOM SERTAI PROGRAM TITAN SUMMIT PERCUMA

Tarikh: 24 - 26 September 2021

KLIK UNTUK MENDAFTAR


1 Ulasan

marsha berkata…
Terbukti dengan adanya ilmu bisnes dan menthor yang betul seiring dengan usaha tanpa jemu, bisnes akan meju kehadapan. Terbaiklah!