TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah

Sebagai seorang ibu yang menyusukan anak, anda mungkin mempunyai banyak persoalan dalam fikiran anda, betul tak? Jika anda prihatin dengan kesihatan dan pertumbuhan si kecil anda, pasti anda ingin melakukan sesuatu yang terbaik untuk si kecil anda.

Salah satu persoalan terpenting yang dimiliki seorang ibu yang menyusukan anak adalah apa yang harus dimakan pada tempoh penyusuan untuk memastikan bekalan susu yang baik dan banyak. Ianya supaya makanan tambah susu badan ini benar-benar berkesan.

Fasa menyusukan bayi adalah ketika ibu memerlukan banyak perhatian berkaitan dengan makanan dan kesihatan. Apa sahaja yang dimakan oleh anda dalam tempoh ini sangat penting untuk pemulihan selepas bersalin. Ia juga akan mempengaruhi jumlah susu yang dihasilkan secara langsung.

Terdapat makanan tertentu yang dapat menambahkan susu badan dengan banyak untuk para ibu. Susu ibu mengandungi semua nutrien utama yang diperlukan untuk pertumbuhan keseluruhan dan perkembangan otak bayi yang baru lahir.

Berikut adalah senarai 10 makanan tambah susu badan dengan meriah. Makanan ini membantu bukan sahaja meningkatkan pengeluaran susu ibu, tetapi juga kembali sihat, selepas kehamilan dan kelahiran bayi anda!

1 - Oat


Oat merupakan makanan penambah susu ibu yang paling terkenal. Oat mempunyai kepekatan beta-glukan diet yang lebih tinggi daripada makanan lain. Rasanya pula sememangnya amat sedap jika dimakan bersama makanan kegemaran anda.

Cara menggunakan oat adalah dengan dimasak dan diisi dengan buah, muffin, biskut atau kek. Ia bukan sahaja dapat memberikan tambahan rasa yang sedap, namun dapat memberikan tenaga tambahan kepada anda.

2 - Lobak

Khasiat Dan Kebaikan Lobak Merah Yang Perlu Anda Tahu!

Lobak sememangnya penuh dengan beta-karoten yang sememangnya amat elok untuk badan anda ketika anda tengah menyusukan bayi anda. Lobak adalah sumber karbohidrat yang sihat dan juga dapat meningkatkan kalium anda.

Sering makan lobak merah juga merupakan kaedah terbaik yang dapat membantu mengurangkan berat badan anda selepas bersalin, selain merupakan makanan tambah susu badan dengan meriah.

Kupas dan potong lobak tersebut pada satu masa dan simpan di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda makan. Ia juga amat sedap jika dibuat jus dan juga dimakan bersama sup kegemaran anda.

3 - Halia

Amalkan Makan Halia Selama Seminggu, Kesannya Memang Menakjubkan

Adakah anda masih mempunyai halia, gula-gula halia atau halia yang tersisa dari dapur anda ketika ibu anda memasak sup? Tahukah anda, halia adalah makanan tambah susu badan yang baik serta dapat menambahkan susu dengan banyak.

Banyak resepi dari Asia dan India memerlukan halia dalam masakan, jadi luaskan menu anda dan cuba memasak masakan antarabangsa yang diilhamkan oleh halia.

Sekiranya anda penat dan tidak mempunyai masa untuk memasak, halia juga boleh dimakan secara mentah.

4 - Air

Air putih ternyata mengandung kalsium | metrobali.com

Walaupun air bukan makanan secara teknikal, tetapi ia merupakan aspek yang paling penting untuk meningkatkan bekalan susu ibu. Anda tidak perlu minum air dengan kuantiti yang banyak dalam masa sehari. Cukuplah dengan meminum 8 gelas (64 auns) sehari adalah sesuatu yang perlu anda titik beratkan. 

Pada peringkat awal penyusuan bayi anda, perlunya memiliki sebotol air di sebelah tempat anda menyusukan bayi anda. Ianya adalah untuk membantu anda dari terhidrasi dan meningkatkan kuantiti susu badan anda.

5 - Bawang Putih

Bukan Hanya Sekadar Pelengkap Bumbu Dapur, Ini Manfaat Bawang ...

Bawang putih dianggap salah satu makanan tambah susu badan terbaik yang menyumbang dalam meningkatkan pengeluaran susu dalam kalangan ibu yang menyusukan bayi.

Selain itu, ia dapat menambahkan rasa baru dalam pengambilan makanan harian anda dan kita semua tahu manfaat kesihatan lain dengan memakan bawang putih ini. Ia juga dapat membantu bagi bayi yang menderita kolik. 

Bagi orang yang tidak menyukai rasa bawang putih, anda boleh membeli pil bawang putih yang dikatakan tidak mempunyai rasa tidak enak dan pada masa yang sama mereka memberikan semua khasiat yang diperlukan seperti bawang putih.

6 - Salmon

Salmon With Smoked Salmon Butter Recipe - NYT Cooking

Ikan salmon kaya dengan asid lemak penting serta Omega-3, yang dianggap sebagai makanan yang sangat baik. Menambah salmon ke dalam diet anda, akan menjadikan susu ibu lebih berkhasiat dan baik untuk tumbesaran bayi.

Ikan salmon sangat senang disediakan, anda boleh memanggang atau mengukus dan dijadikan hidangan utama harian anda.

7 - Kacang

SHARIFAH TRADING: OH NO!!!! KACANG SEDAP TAPI .........

Kacang mengandungi banyak vitamin dan mineral terutama diperkayai dengan Vitamin E dan omega-3. Ianya bebas gluten, dan rendah pada indeks glisemik.

Anda boleh makan pelbagai kacang seperti badam, kacang tanah, kacang tanah atau mencari makanan tambahan daripada badam untuk meningkatkan bekalan susu badan anda.

8 - Ubi Kentang

Begini Cara Betul Nak Simpan Kentang Tahan Lebih Lama.Serius Patut ...

Ubi kentang kaya dengan karbohidrat yang merupakan sumber utama kalium. Ia juga diperkayai dengan vitamin C, B kompleks dan mineral relaksan otot seperti magnesium. Anda boleh memakannya dengan membakar, membuat kuih atau puding untuk pencuci mulut.

9 - Beras Perang

Cara Masak Nasi Putih, Beras Basmathi & Beras Perang Yang Gebu ...

Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa beras perang dapat meningkatkan pengeluaran susu badan para ibu. Makanan tambah susu badan ini juga sangat bermanfaat bagi ibu dengan memberikan lebih banyak tenaga dan menyumbang kepada arah hidup yang lebih sihat.

10 - Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura)


Kurma ajwa juga antara buah yang terkenal dalam menambah susu badan dengan banyak. Protein dan vitamin yang terkandung di dalam kurma amat baik untuk para ibu yang sedang menyusukan bayi. Ia tidak terlalu manis tetapi sangat sedap dan diterima tekak para ibu menyusu.

Ia bukan sahaja menambah susu badan, malahan ia juga mampu membekalkan tenaga yang banyak. Tahukah anda, kurma ajwa boleh dicampurkan dengan susu, dimakan secara terus dan juga dimasak dengan hidangan menu utama masakan.

Kesan yang sangat menakjubkan, Kurma Ajwa VIP Gred Premium dari Tanah Madinah ini membuatkan anda benar-benar teruja seolah-olah berada di tanah suci. Dapat juga merasa khasiatnya. Alhamdulillah.





Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah serendah RM 15 di sini. Klik Whatsapp.


4 Ulasan

Silah Hassy berkata…
banyaknya makanan sedap2 sambil dapat manfaat untuk ibu2..
bru tahu halia pun antara milk booster..klu sha amalkan kurma cina ja..buat sup sdpp
ray berkata…
thanks for sharing this
Rina Kifli berkata…
Betul tu..rupanya banyak makaanan sedap yg bg mnfaat. ramai yg tatahu.. bolela kita amalkan sama2 lepas ni..

Ye betul, kurma merah antara milkbooster terbaik. Boleh cuba set organik Rihura Milkbooster, dpt kurma merah dan mcm2 bahan semulajadi sangat berpatutan RM26 boleh guna bahan2 selama 2 minggu lebih.