Sesi Petik Strawberry Di Aidilbadri Strawberries Farm, Cameron Highland

Selain beli strawberry, teringin juga nak petik strawberry sebagai pengalaman seumur hidup.  Pilihan pertama, Rina dan suami nak ke Opah Strawberry, sebab dengarnya kat sini strawberry lebih murah dari ladang lain. 

Tapi, sampai je kat kaunter tu, budak yang jual strawberri dalam tu cakap kat Opah Strawberry tak boleh self pick (petik) strawberry sebab strawberry habis. 

Oh macam tu pulak. So tak apa lah, jalan-jalan berdekatan Opah Strawberry dan Abang Strawberry, kemudian ternampak Aidilbadri Strawberries Farm pula. 

Jadi kami memilih Aidilbadri Strawberries Farm untuk port bagi memetik strawberries di Cameron Highland ni. Sejuk juga tempat ni, tadi kami dah bersejuk dekat Ladang Teh Boh, Cameron Highland. Sekarang mai sambung bersejuk kat sini pula.

Image may contain: outdoor

Aidilbadri Strawberries Farm

Jika bercakap tentang parking, kawasan ini amat susah nak dapat parking sebab ia tepi jalan. Bukan je farm ini, tapi sederet dengan farm-farm yang lain iaitu Opah Strawberry, KHM strawberry, Agro Farm Strawberry, Muslim, Al-Mashoor Strawberry dan lain-lain lagi. Dah sampai sana, baru rina perasan semua farm ni sebenarnya dekat-dekat je. Jadi kena sabar sikit cari parking kat sini. Tak ada lah susah sangat pun, mungkin 5/10 la markah untuk servis parking tu untuk semua ladang strawberry kat sini. hehe.

So, kalau dah sampai sini, konfius sangat-sangat tak tau nak pergi ladang yang mana. Jadi, masuk jela yang mana korang rasa best. Tak tahu kenapa, lepas je Opah Strawberry tu tak ada strawberry, rina pilih nak masuk dekat Aidilbadri Strawberry Farm Cameron Highland ni. Maka, bermulalah kisah memetik strawberry di sini.

Image may contain: people standing and outdoor

Untuk masuk ke ladang adalah PERCUMA tetapi jika ingin memetik strawberry di ladang, perlu bayar deposit sebanyak RM 10. Dan Strawberry dikira ikut timbangan. Alamak, dah lupa pula berapa Gram entah dapat RM 15. So masuk dan petik puas-puas dulu. Kemudian bila nak bayar strawberry kita nak bawa pulang tu, dia akan tolak dengan deposit RM 10 yang kita bayar tadi.

No photo description available.

Aidilbadri Strawberries Farm ini letaknya di belakang ruang makan. Sama je macam ladang-ladang strawberry yang lain. Kami diberi gunting dan bakul untuk beraksi. Hihi. Jadi, apa lagi, misi mencari buah strawberry yang merah, cantik, masak, besar dan sedap. Jalan sikit, petik. Jalan sikit, petik. Tapi apa menariknya kat sini boleh kita uji pasangan kita. Sabar atau tak dengar perangai kita nak petik strawberry tu. Ciaciacia.

Mestilah sabar. Siap nak pusing setiap lorong pokok strawberry lagi. Jadi, kami kat dalam ni agak lama juga lah. Pusing sana pusing sini dan petik strawberry. Thank you my love sebab sudi menanti petikan strawberry dari daku hehe.

Image may contain: one or more people, plant and outdoor

Inilah pokok strawberry yang menjalar secara dekat.  Pohon-pohon yang tumbuh dan mengeluarkan buah strawberry yang segar bugar, semestinya di Aidilbadri Strawberries Farm Cameron Highland. Waktu dekat sini, memang segar dan sejuk walaupun tengahari, tak bahang. Tempat ini pun agak tinggi memang atas bukit, tapi orang je tak berapa perasan sebab jalan raya macam biasa, kawasan perumahan dan kedai-kedai.

Image may contain: plant, food and outdoor

Image may contain: plant, tree and outdoor

Aidilbadri Strawberries Farm Sesuai Untuk Semua Golongan

Kalau ada anak-anak, mereka pasti eksaited dengan aktiviti macam ni, paling tidak pun, anda boleh jadikan aktiviti petik strawberry ni sebagai salah satu aktiviti kekeluargaan anda ketika bercuti. 

Selain anak dan keluarga, pasangan pun boleh eratkan silaturrahim dengan memetik strawberry berdua-duanya. Hehe. Romantik la juga kan? Tak gitu. Oh ya, buat yang datang dengan kawan-kawan atau keluarga, u guys perlu enjoy dengan moment ini. Lupakan segala masalah, heart broken ke apa ke. Enjoy yourself!

No photo description available.

Okeylah, ini hasil rina memetik strawberry ini sorang-sorang. Suami cuma nak ambil gambar je. Tak nak petik pun. Penat la juga rupanya nak petik strawberry ni. "Tula sapa suruh petik, kan senang beli je", kata suami. Eh eh. Kita nak petik sebab nak merasai macam mana orang luar negara tu petik buah hehe. So suami kata 3 perkataan je lepas dengar alasan tu. Ayatnya berbunyi begini, "Perempuan Selalu Menang".

Image may contain: food

Pelajaran Diperoleh Dari Memetik Strawberry di Ladang

Pertama, semestinya dapat belajar cara kenal pasti strawberry mana yang sedap, manis, masak ataupun tidak. The size doesn't matter. Ada strawberry besar dan merah tetapi kecil dan busuk sementara strawberry kecil tetapi cantik dan kering.

Kedua, setiap perkara yang kita nak buat dalam kehidupan especially bisnes atau keputusan, haruslah dibuat dengan teliti. Gunakan logik, fikiran, apa yang kita lihat dan rasa serta pengalaman. Sama juga seperti penilaian dalam kita meneliti strawberry yang elok dan sedap. Ia tidak boleh dibuat dengan hanya melihat sahaja.

Ketiga, kesabaran amat penting dalam semua yang kita lakukan. Tanpa kesabaran yang tinggi, tak mungkin kita akan berjaya. Kalaulah kita putus asa, kita bukan sahaja kehilangan sesuatu, tetapi kita mungkin akan rugi juga.

Image may contain: one or more people, people standing, plant and outdoor

Selepas je petik, kami pun ke kaunter untuk timbang dan bayar. Oh, cuma tambah RM 5 je. sebab dah bayar deposit tadi dan boleh bawa balik buah strawberry. Okey dah lapar ni, nak singgah Abang Strawberry Restoran pula yang terletak berhadapan dengan Aidilbadri Strawberries Farm ini. 

1 ulasan:

mrsliez berkata...

Liez selalu g cameron tapi tak pernah teringin nak petik strawberry.. padahal tu kira wajib la kalau dah smp tempat mcm ni kan?.. nanti nect trip nak pergi la petik strawberry

Pages