Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes | BERNIAGA SAMBIL BEKERJA

Ramai orang yang suka buat bisnes sendiri, tapi dalam masa yang sama masih lagi bekerja makan gaji. Tak kiralah berkerja swasta atau kerajaan, situasinya tetap sama dimana anda bekerja dari 8 pagi sehingga 6 petang begitu. Bermaksud, mungkin masa dari 8 pagi sehingga 9 petang tu anda perlu lakukan kerja hakiki dan tak dapat buat bisnes.

Itu adalah satu hal yang kita semua perlu sedari.  Memilih untuk menjalankan perniagaan ketika masih bekerja adalah sesuatu yang sangat baik dan menguntungkan. Tidak salah jika anda bekerja tetapi ingin berniaga. Malah, banyak manfaat yang boleh anda dapatkan.

Cuma, ramai yang mempunyai masalah dimana mereka tidak tahu cara membahagikan masa dengan betul. Sekiranya anda bekerja, masalah masa adalah yang utama kerana pada malam hari, adalah masa yang anda sering gunakan bersama keluarga dan anak-anak pula. Justeru, bila masa yang sesuai untuk berniaga?

Sebenarnya, berniaga atau perniagaan adalah sangat subjektif kerana ia terpulang kepada anda sama ada anda berniaga secara online atau offline. Jika offline, ya ia akan memakan masa anda dengan lebih lagi kerana anda perlu set up kedai, tempat jualan, ambil barang dan lain-lain perkara lagi.

Manakala jika anda berniaga secara online, anda dapat menjimatkan masa namun tidak bermakna anda tak perlu buat apa-apa ye, takut-takut perniagaan anda tak berjalan pula nanti.

Sama ada online atau offline, anda harus bahagikan masa kerja dengan masa berbisnes dengan betul. Jom lihat cara bahagikan masa kerja dan bisnes yang harus anda ikuti.

Imej yang berkaitan

Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes 

#1 Pilihan Bisnes, Platform Dan Target Audience


Pilih bisnes yang mudah, sesuai dan menggunakan platform yang terkini. Pilihan apa produk anda nak jual penting kerana anda perlu pastikan ia mendapat banyak permintaan, mungkin target audience pun berdekatan dan sesuai dengan anda. 

Sebagai contoh, anda kerja di pejabat, anda boleh buat bisnes makanan (kerepek) atau bahan kering atau pun juga boleh jual tudung. Sebabnya, target marketing berdekatan anda adalah orang di pejabat anda sendiri. 

Namun tiada masalah jika anda nak jual produk lain, sebab anda boleh jual dari internet sahaja dan tak perlu fokus di pejabat pun. No worries.

Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes 

#2 Sediakan Bahan Marketing Secukupnya


Jangan jadi macam lalang, tak ada pendirian. Anda perlu tetap dengan pendirian anda. Ada orang cepat sangat kecewa, down dan takkan buat apa-apa untuk bisnes dia. Sebenarnya, hal pertama sebelum anda all out promote adalah, anda perlu sediakan bahan merketing dahulu. 

Sediakan copywriting atau ayat iklan banyak-banyak, nanti pada masanya anda cuma schedule sahaja iklan tersebut untuk naik di blog dan juga page facebook. jadi, anda dh jimat masa kat situ. Mudah kan?

Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes 

#3 Gunakan 1 Jam Sehari Untuk Marketing 


Jika anda bekerja dari pagi sampai petang, masa yang ada sama ada malam, atau selepas subuh setiap hari, boleh anda gunakan untuk buat marketing. Sabtu ahad pula, anda boleh all out all day untuk marketing. Tanpa marketing, biasa umpama kosong je tau sebab dalam bisnes, kita kena buat orang kenal dan nampak kita ya. Semua sifu bisnes akan cakap macam tu. So please. Dengarlah nasihat ini ya sayang semua!



Imej yang berkaitan

Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes 

#4  Sedia Korbankan Masa


Tolong korbankan masa anda selama anda berbisnes sambil bekerja. Jika anda tak nak korbankan masa, sia-sia sahaja lah impian perniagaan anda. Oh ya, korbankan masa juga bermaksud anda perlu memperuntukkan masa anda untuk mengembangkan bisnes.

Buatlah jadual harian dimana pada pukul berapa anda harus fokus pada marketing dan bisnes. Sama ada marketing di fb, ig dan sebagainya tiada masalah. Namun, wajib anda lakukan. Korbankan sedikit masa setiap hari. Barulah ada hasilnya. Tanpa menuai padi, padi takkan tumbuh sendiri. Faham kan?

Cara Bahagikan Masa Kerja Dengan Masa Berbisnes 

#5  Jangan Sesekali Buang Masa


Ada masanya kita rasa malas tak nak buat apa-apa, ada masanya kita jadi rajin. Tak kisahlah apapun kita nak buat, yang penting jangan buang masa. Daripada kita buang masa, banyak hal kita boleh lakukan. Biarpun tak buat marketing, kita boleh buat research pasal produk jualan kita, cari database dan macam-macam lagi. 

Dalam bisnes ni banyak jalan dan strateginya, tapi yang penting untuk permulaan adalah pengurusan masa yang ramai terlepas pandang. Mulai hari ini, peruntukkan masa anda setiap malam untuk bisnes ( jika anda kerja pagi sampai petang). Kalau yang tak kerja tu, anda boleh buat jadual dari pagi sampai petang, untuk fokus bisnes.

Semoga bermanfaat!




3 Ulasan

Sii Nurul berkata…
nice tips..
sy berniaga juga tp bukan online..
perlu belajar lebih byak teknik marketing
Rina Kifli berkata…
ya sis. Kalau berniaga secara offline,
asas marketing sama juga dimana sis perlu bina personal branding / jenamakan bis itu untuk lebih dikenali ramai.
Mungkin dengan cara bg orang kenal kedai, produk, mula marketing di fb, website ataupun boleh beri free gift/makan percuma (jika kedai makan) utk orang mula get in touch dengan kita.

sekadar pendapat :)
Umi Nazrah berkata…
terima kasih atas info. saya dapat ilmu baru :)