5 Cara Jana Pendapatan Di Internet [DISARANKAN JUTAWATAN INTERNET INI]

Idola saya adalah Tuan Irfan Khairi yang merupakan seorang usahawan muda di Malaysia. Ketika itu, saya berumur 18 tahun sudah membaca banyak berkaitan beliau. Sungguh bisnes dan ilmu kewangan saya, banyak diinspirasikan berdasarkan ceramah dan tips-tips dari Beliau.

Di sini, jom saya kongsikan 5 cara jana pendapatan di Internet yang boleh anda lakukan dengan serius untuk menjana pendapatan. Anda akan berjaya sekiranya anda benar-benar fokus melakukan cara ini. Pilih mana satu yang memudahkan anda. Lakukanlah satu demi satu dan penuh fokus.

Image result for e commerce


1.  E-Commerce


E-commerce adalah laman web jualan. Pendek kata, anda boleh jana pendapatan di internet dengan menjual produk.  Seperti Amazon.com, Zalora, atau Lazada dimana anda boleh menjual baju atau produk secara online.

Banyak pendapatan boleh dijana dari sini tetapi kos permulaannya agak tinggi seperti kos modal barang, internet, platform, pekerja untuk menghantar barang dan lain-lain lagi. Margin keuntungannya agak rendah. Namun, ramai yang minat dengan cara jana pendapatan di Internet ini kerana anda seolah-olah punyai bisnes sendiri dan kedai online sendiri.

Caranya adalah anda boleh mendapatkan produk dari pemborong tempatan, cina atau mana-mana, kemudian anda jual di internet semula.


2.  Affiliate Program


Daftar sebagai affiliate, kaji dan ketahui produk mereka. Penting untuk anda mendaftar dan menjadi seorang ahli affiliate. Namun, sebelum itu pilihlah dahulu produk dan syarikat affiliate mana yang ingin anda jual.

Contohnya buku, kemudian anda jual buku tersebut di blog anda. Dengan cara link ke blog jualan tersebut berdasarkan link yang telah diberikan kepada anda untuk promote. Tak perlu ada bisnes sendiri, cuma promote bis orang lain di blog anda. Mudah kan! Link url diberikan untuk anda promote. 

Tak perlu pegang stok, tapi boleh jual apa sahaja produk mereka..Contohnya jadi affiliate zalora, lazada dan sebagainya. Kena anggap sebagai perniagaan full time anda walaupun ia cuma berkongsi dan share link.  Untuk berjaya dalam affiliate, anda bukan sahaja share link tetapi anda juga perlu menganggapnya sebagai perniagaan utama anda dengan multiplekan marketing seperti buat blog untuk cerita pasal produk, tips dan sebagainya. 


3.  Pengiklanan Dalam Blog


Pengiklanan dalam blog adalah salah satu cara jana pendapatan di internet yang disarankan oleh Jutawan Internet Irfan Khairi.  Contohnya, anda boleh daftar online dengan Google Adsense, Pay Per Click dan lain-lain lagi. 

Cara ini memerlukan anda membuat content yang banyak. Sebagai contoh, anda menulis berkaitan travel di blog, jadi google adsense akan menaikkan iklan berkaitan travel kepada anda. Kemungkinan pembaca akan menekan iklan tersebut, jadi anda juga akan mendapat pendapatan di situ.

Image result for PENDAPATAN INTERNET

4.  Youtuber


Menjana pendapatan dari youtube melalui google adsense juga. Adsense adalah iklan awal yang keluar di youtube, atau iklan yang keluar di tengah video youtube anda. Iklan-iklan inilah akan menjana pendapatan buat anda. 

Dengan penghasilan video youtube, anda boleh meletak iklan adsense tersebut di youtube.  Apabila orang lain menonton video iklan anda, anda akan menjana pendapatan di situ. 

Sebagai contoh, Ryan worlds yang membuat review Toy (mainan) di akaun Youtube nya, setiap bulan memperoleh duit berjuta-juta. Ini kerana ramai orang yang menonton video tersebut daripada iklan-iklan tertera pada videonya.

Cara ini agak mudah kerana anda boleh buat video dari handphone sahaja. Bergantung kepada industri, setiap 1 ribu view menonton video anda, anda akan mendapat beberapa jumlah bayaran tertentu. Zaman sekarang adalah zaman sosial media, why not anda cuba menjana pendapatan dari youtube juga!


5.  Expert Industri


Anda perlu tahu apa industri yang anda expert seterusnya menjadikan anda expert dalam pekerjaan anda. Sebagai contoh, seseorang ini bekerja hanya mengutip sampah, akhirnya dia menulis sebuah ebook berkaitan pengurusan sampah. Begitu juga dengan apa sahaja kepakaran yang anda ada, anda boleh bina produk digital seperti ebook dan menjual di internet. Menarik bukan?

Menulis ebook mengikut kepakaran adalah sesuatu yang mudah kerana anda telah pakar. Mulai dari sekarang, fikirkan apa yang anda pakar dan boleh tulis untuk buat duit. Anda tak perlu post dan keluar rumah, cuma emel sahaja kepada mereka yang membeli ebook anda. Jika ada website, boleh buat jualan melalui website. Mudah kan!


Related image

Itulah dia 5 cara jana pendapatan internet yang disarankan oleh jutawan internet Malaysia. Sesungguhnya beliau sendiri telah menjual peta Malaysia di internet satu masa dahulu, berkecimpung dalam blog sehingga menjadi jutawan pada usia yang muda iaitu 25 tahun.

0 Ulasan