PD OSTRICH SHOW FARM - Tempat Menarik Di Port Dickson Untuk Pasangan - RINA KIFLI

Rabu, 13 November 2019

PD OSTRICH SHOW FARM - Tempat Menarik Di Port Dickson Untuk Pasangan

Disebabkan rina nak clearkan segala gambar-gambar yang memberatkan fon memori, maka satu demi satu akan diselitkan menjadi entry di blog ini. Wah gitu! 

Kira macam throwback la jadinya sebab baru nak story kat sini. 29 April 2019 yang lepas, adalah tarikh anniversary Rina dan husband. Kitorang buat pilihan untuk ke Port Dickson sahaja memandangkan itu yang terdekat juga la dengan KL ni sebab suami cuti 2 hari je. Sabtu ahad je ok sedih. 

Jadi bermalam di PD pun satu malam je, ha tak boleh nak lebih-lebih. Lagipun rina asyik masuk Jakuzi je maklumlah bilik ada jakuzi besar. eh, terriak pula. haha. Gurau je. Sebelum pulang ke KL, rina nak melewat-lewatkan masa untuk pulang. Bosan rasanya nak balik KL awal ni, jadi Rina pun google tempat menarik di PD (Port Dickson).

Akhirnya yang macam terdekat juga dengan penginapan kami adalah PD Ostrich Show Farm.  Jadi suami pun kena melayan kehendak isteri dia nak datang ke PD Ostrich Farm ni. Setibanya kami di sini... jeng jeng jeng...

Setibanya di PD Ostrich Farm



Kami terfikir, eh betul ke ni tempatnya. Macam malu pula nak masuk ni. Ramai benar kanak-kanak dan budak tadika ni. Boleh ke orang dewasa datang sini? Bila perhatikan lama-lama, rupa-rupanya ibu bapa yang bawa anak-anak datang sini, eh eh rina.. kau jangan macam-macam rina oii. Memang bolehlah datang sini. Alalala.

So kitorang mendapatkan tiket yang berharga RM 15 untuk dewasa. Untuk kanak-kanak, tiket berharga RM 10. Selepas menyerahkan tiket untuk masuk ke Farm, kami disapa oleh staff mereka yang menjaga pintu masuk. Sama ada nak beli sayur dan makanan untuk haiwan-haiwan di Farm atau tidak. Kalau beli makanan dan sayur tu, bolehlah beri haiwan-haiwan makan.

Suami beli kedua-dua makanan tu, katanya nak bagi haiwan makan. Okeylah rina pun teruja nak bagi juga si comel ni makan. Untuk pengetahuan anda, bukan ada ostrich je, tapi macam-macam binatang ada kat sini.  Antaranya adalah kambing, lembu, kuda, ostrich (burung unta), burung, ikan, itik dan lain-lain lagi. 


Kami mulakan perjalanan dari satu tempat ke satu tempat mengikut laluan perjalanan yang disediakan. Wah, mula-mula jumpa kambing-kambing yang sangat comel dan kecil. Kat sini pun kami dah bagi makan kambing-kambing tu hehe. tapi macam-macam ragam jugalah time nak bagi makan tu, tambah-tambah makanan yang bulat-bulat tu, mulut kambing kena dekat tangan. geli je rasa.

Kami terus berjalan dan melalui semua binatang. Paling best dan dinanti-nanti, akhirnya sampai juga dekat Cik Ostrich atau burung unta ni. Memang tinggi cik ostrich ni takut-takut disepaknya pula kita ni.  Nasib baik ada cik abang yang bertugas tolong ajar kami cara duduk dekat ostrich dan pegang ostrich. Husband sempat bagi makan ostrich tapi rina dah surrender. Takut ostrich gigit tanganlah apa lah. 


Ok abaikan badan waktu ni, time ni masih belum on diet dan tak jaga makan. Gemuks pulak ohohoh.  Sekarang tidak lagi hokey.. Tunggu gambar aniversary tahun 2020 pula ya.

Selepas puas memberi makan ostrich dan lain-lain tu, kami ke sudut telur ostrich pula. Amboi, akak tu suruh rina berdiri atas telur ostrich. Takut pecah tau. Tapi rina berdiri cepat-cepat je. Dah, taknak diri lama-lama kang tak jadi ostrich pula telur tu. 



Kata kakak tu, telur ostrich ni dapat menampung berat seberat 100kg. ye ke tu? Tak sure la. dah lupa hahah. Nanti kena search balik ataupun korang pergi sana dan tanya dia nanti waktu nak berdiri atas telur tu. 

Okey akhir sekali, ramahlah mesra dengan haiwan-haiwan di situ, dorang memang perlukan kasih sayang dan amat peramah.. Asyik bunyi je panggil orang yang lalu lalang. Kalau datang ke sini, belilah makanan mereka yang disediakan dan beri mereka makan ok. Pasti seronok.

Kenapa sesuai datang dengan pasangan juga?


Kat sinilah anda boleh lihat perangai pasangan anda yang penyanyang dan sukakan haiwan. Malah boleh bermanja-manja dengan pasangan untuk beri haiwan makan. Ececeewah. Takkan menyesallah.

Kalau ada anak, boleh bawa anak-anak ke sini. Dorang pun mesti excited ya amat tu.

Ini Info Berkaitan Ostrich Farm PD

Imej via [Tripadvisor]

Alamat:  Lot 1419, Jalan Perdana 4, Batu 9, 71050 Port Dickson, Negeri Sembilan
Hours: 
Wednesday9:30am–6pm
Thursday9:30am–6pm
Friday9:30am–6pm
Saturday9:30am–6:30pm
Sunday9:30am–6:30pm
Monday9:30am–6pm
Tuesday9:30am–6pm

Tiada ulasan: