Cara Buat Duit Mudah Pelajar Universiti

Ketika anda sedang dalam pembelajaran di universiti, pasti masalah kewangan sering terjadi. Ada antara kita yang pernah merasai makan “maggi” dengan air panas kan? Tapi sedap yakmat kan! Yang paling “rare” ada diantara kita makan meggi campur serbuk koko (milo dan sewaktu dengannya) dengan air panas kononnya nak bagi kenyang 12 jam. Mesti ada yang tengah baca ni pernah cuba kan? Haha.. Baik anda mengaku…


Ada yang berpendapat bahawa di zaman universiti ini kita kena fokus dengan “study” jer… Ada juga yang mengatakan, di zaman universiti ini juga kita kena cari pengalaman bekerja untuk mengasah softskills yang sedia ada untuk persediaan ketika keluar universiti kelak.

Kita semua tahu bahawa pada zaman sekarang, tak macam zaman ibubapa kita dahulu. Pada zaman sekarang nak study pun kos pembelajaran mahal-mahal, nak makan minum lagi, keperluan diri lagi… Hmmmm… Takkan la semua nak minta kat mak ayah kita kan? Mereka pun perlukan duit juga untuk keperluan peribadi mereka, nak bayar bil eletrik, bil air dan sebagainya.. Bila fikir-fikir balik, dapat ke kita balas jasa kedua ibubapa kita kan?

Image result for pelajar universiti cara buat duit

Baiklah…. Tanpa membuang masa lagi saya akan share beberapa cara nak buat duit mudah bagi anda yang masih berada di universiti. Nanti dapat la anda semua ringankan beban mak ayah anda semua kan?

  1. Bisnes Servis Makanan

Related image

Ini yang paling senang nak buat duit. Kira macam senjata utamalah untuk mendapatkan duit dengan mudah. Anda nak tau tak kenapa? Ala… Takkan tak tau kot… Biasalah perangai budak-budak study ni kerja diorang kan ada yang kuat makan time waktu study. Kat sini comfirm anda boleh dapatkan duit dengan cepat serta modal yang tak banyak.

Contohnya anda buat sebiji “cup cake” dengan kos  RM2 untuk sebiji “cup cake” tersebut. Lepas tu anda jual dengan harga RM4 sebiji. Dah untung RM2 kan? Tu baru satu “cup cake”.... Kalau 50 biji sehari.. Perghh… Kalau anda beralasan susah la nak buat… just try it.. Make it slowly. Then, you will success.. Setakat resepi anda perlu google je.. Beratus-ratus resepi kat google… Oh ya, anda tak perlu risau kalau menetap di rumah sewa, boleh buat cupcake pada malam hari. Jika tinggal di asrama, anda boleh jual jajan atau kerepek.

Related image


2. Ambil Upah Menjahit


Image result for menjahit

Bagi yang ambik “course jahitan” dan “course fesyen designer” inilah peluang anda nak asah softskill anda tu. Anda buat je servis “jahit tepi” ke, menampal seluar atau kain koyak ke, ataupun menjahit baju untuk event-event tertentu.. Pergh… contoh satu pasang baju modal RM10, tapi anda ambik upah dengan cas RM20.. memang makan chicken chop la tiap-tiap minggu, jika servis jahitan anda memang “terer” dan berkualiti.

3. Ambil Upah Cuci Kenderaan


Image result for cuci kereta

Yang ini pun kira boleh juga nak buat duit. Cuma kena pastikan dulu anda tak ada penyakit alahan kulit. Misalnya bagi mereka yang ada penyakit alahan kulit ini, mereka amat sensitif dengan habuk, bahan-bahan pencuci tertentu dan banyak lagi. Yang ini tidak digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah kulit. Tapi bagi mereka yang memang tak ada masalah kulit, “just do it”.... Cer try ambik upah cuci kereta pensyarah ke, ketua universiti.. Pastu minta upah yang setimpal dengan kerja cuci tu.. Jangan la cuci tayar kereta je dah minta RM20.. Memang gulung tikar la lepas tu.. Betul tak? Kalau boleh biar tiap-tiap minggu orang datang nak suruh cuci kenderaan dengan kita..


4. Private Tutor



UPSR-PT3-SPM-STPM private tutor. Inilah cara buat duit mudah pelajar universiti.. Contohnya jika dekat tempat anda sewa tu mempunyai anak-anak yang masih di dalam era persekolahan, anda boleh menggunakan cara paling senang buat duit ini. Anda boleh jadi cikgu tuisyen diorang.. Kalau bagi anda yang beragama Islam dan power dalam ilmu agama, anda boleh ambik upah mengajar mengaji al-quran ke, buat sesi usrah ke, ataupun buka kelas mengajar bahasa arab bagi mereka yang bersekolah arab. Soal upah tu ambil la berpada-pada, jangan sampai membebankan mereka yang menuntut ilmu dengan anda. Mana tau dengan harga yang murah tu, Allah tambahkan lagi rezeki lepas tu.. Siapa tahu kan?

Rasulullah S.A.W pernah berpesan

“Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat”



5. Tukang Kebun / Tukang Kemas


Image result for tukang kebun

Bagi yang tinggal di kawasan perumahan, ini adalah salah satu cara buat duit pelajar universiti paling senang.. Anda boleh tengok mana-mana rumah jiran yang bersepah atau yang dah bersemak samun mengalahkan hutan amazon tu.. Lepas tu tawarkan servis kemas rumah diorang dan cuci rumah diorang. Biasanya yang selalu sibuk dengan kerja memang takde masa nak kemas-kemas rumah ni kan? Jadi apa lagi, ambil la peluang ni. Jika pemilik rumah tu upah satu rumah RM50, sepuluh rumah dah macam dapat bonus lumayan dah. Betul tak? Bagi yang perempuan pula, buat dobi pakaian ke.. dengan modal “sabun daia” sekampit tu dah berapa bakul baju dah boleh untung…

Image result for pelajar universiti cara buat duit

Bagi saya, rezeki tuhan luas dan senang sangat nak cari. Nak tak nak bergantung kepada diri kita sendiri. Betul tak? Macam ada satu lirik lagu “fikirkan boleh”

Jika kau fikirkan kau boleh,
Kau hampir boleh melakukan,
Jika kau fikirkan ragu-ragu,
Usahamu tidak menentu.

Sebelum saya menutup kata-kata saya, saya hadiahkan doa pembuka rezeki

“Ya Allah, cukupilah aku dengan kehalalanMu Dari KeharamanMu dan cukupilah aku dengan KurniaMu dari selainMu”


Tiada ulasan:

Pages