Projek Penulisan RM280 Seminggu



Hari ini genap minggu ke-3 Rina menyiapkan projek penulisan RM280 untuk seminggu.  Projek penulisan RM280 seminggu ini memang berbaloi sebab terasa sangat bebas dan boleh bernafas untuk menulis. Tajuk pilihan yang bebas mengikut kehendak penulis sendiri tetapi harus ada keyword yang diberi.  Mudahkan? Kalau seminggu RM280, sebulan anda dah dapat RM1200. 

Rina mengambil masa menulis untuk projek ini setiap isnin sehingga jumaat pada jam 3 petang sampai 6 petang sehari. Kalau tak siap, kadang-kadang Rina sambung tulis pada waktu malam dalam 11 malam sehingga 12 malam. Projek penulisan RM280 Seminggu ni sangat fleksibel kerana waktu penulisan adalah bergantung kepada diri kita sendiri, nak tulis bila-bila masa pun boleh.

So, I able to manage lah daripada tak sempat, yang penting semuanya disiap dalam masa seminggu. Dan sehari atau dua hari lepas tu payment mingguan akan masuk.  Projek penulisan RM280 Seminggu ni Rina ditawarkan oleh seseorang yang merupakan Marketing Department daripada salah sebuah syarikat kereta sewa di Malaysia ni.  






Penulis bebas freelance macam kita ni pada mulanya tak ada job dan cari job. Selepas tu, job pun jadi banyak sampai tak sempat nak buat kerja lain. Jadi penting sangat nak kena uruskan masa dan macam-macam lagi.  By the way, Rina lebih suka projek ini sebab ia ada jadual bila duedate., jadi kita boleh plan sendiri bila kita nak siapkan. Macam sesetengah penulisan memerlukan kita menulis dalam masa  3 - 5 jam dan nak kena hantar. Rina pernah experience penulisan yang macam tu. Alhamdulillah ok je. Cuma kena fokus dan tak boleh keluar rumah, nak curi waktu masak pun tak sempat kalau nak segera.  Apapun, memang sangat enjoy nak menulis.




Bagaimana Nak Dapatkan Projek Penulisan RM280 Seminggu?

Rina pernah rekemenkan orang lain atau kawan-kawan sendiri untuk job-job menulis ni. Tapi akhirnya apabila tajuk diberi, kawan mengeluh cakap susah, tak reti nak tulis dan sebagainya. Akhirnya memberikan bad reputation kepada client yang memberi job menulis. Sampaikan aku sendiri dah fedup gitu nak tolong . hehe. tapi apapun insyallah kalau boleh memang Rina nak bantu ramai yang mencari job-job menulis ni sebab Rina pun macam korang dulu. Suka cari job menulis dan suka menulis.  

Cara mudah nak dapatkan Job projek penulisan RM280 seminggu ni adalah korang kena buat 2 artikel ringkas dan padat dalam anggaran 300 - 500 words. Kemudian jika okey, nanti korang akan diminta buat artikel 1500 words pula dan bila dah dipersetujui dan berpuas hati dengan artikel korang tu, selepas itu baru akan diberi detail untuk konsisten buat RM280 seminggu.

Tapi ramai dalam kalangan anda yang baru nak menulis atau yang telah lama menulis sampai rasa nak muntah, kadang-kadang dah banyak menulis pasal produk-produk yang senang , contoh macam skincare, penjagaan diri dan sebagainya. Untuk projek ini, anda perlu tulis lebih detail pasal kereta sahaja, semua benda boleh tulis, tak kisahlah pasal enjin kereta ke, gear kereta ke, tayar kereta ke kereta pengantin ke atau apa-apa sahaja pun boleh asalkan mengikut keyword diberi. 

Image result for penulis


Persediaan Mendapatkan Banyak Projek Penulisan


Ingin mendapatkan projek penulisan yang banyak, secara konsisten dan berterusan, anda perlu buka ruang penulisan anda dengan lebih besar lagi.  Ramai orang menulis atas apa yang dia pakar, tetapi ada orang yang mempercayai kita dan percaya kita ada ilmu mengenai sesuatu, dia minta kita tulis. Adakah kita tolak? Kita boleh cuba. Sebenarnya, banyak membaca, mengkaji dan mengolah memudahkan kita menulis semua topik yang ada di dunia ni. Haaa gituh. Tambah-tambah kalau kita ni pernah ambil degree atau master yang kena buat Research dan Presentation akhir berdasarkan Research kita tu, sama sahaja prosesnya. Itu adalah pengalaman yang boleh kita kaitkan dengan menulis tanpa kita sedari.  

Selain mengembangkan skop penulisan kita, anda juga perlu mencari pelbagai gaya penulisan yang boleh anda cuba, Maksudnya, boleh belajar lebih lagi cara untuk menulis untuk sesuatu penulisan tu. Daripada tulis blog simple-simple, cuba buat artikel , daripada artikel, belajar pula buat report dan sebagainya. Dah macam kerja pejabat. Tapi itulah kenyataannya untuk korang bersedia mendapatkan pelbagai jenis projek penulisan. Sangat best!

Ramai yang bising, hilang keyakinan diri dan negatif sangat sebab tak yakin dia boleh menulis dengan baik. Penting untuk anda belajar menulis basic dulu sebelum anda betul-betul boleh menulis dengan lebih advance.  

Anda kena tahu banyak perkara seperti:

- 3 Fasa Penulisan 
- 3 Teknik menjadi pakar dengan pantas
- 37 Cara Cari Idea Penulisan
- Kesilapan yang perlu anda elakkan sebagai seorang penulis
- Cara dapatkan Job Penulisan yang konsisten dan buat duit

Kalau 4 benda penting ni anda dah tahu, insyallah mudah sahaja korang buat duit dengan menulis.  Semua benda penting ini anda boleh baca di Rahsia Penulis yang Rina sendiri gunakan dan berjaya menjadi seorang freelance writer Malaysia.


Tiada ulasan:

Pages