Jenis-Jenis Perniagaan Untuk Pelajar Universiti



Banyak bisnes yang boleh anda lakukan ketika masih menuntut di Universiti. Sama ada nak menjual-jual ataupun nak buat perniagaan atau bisnes yang berasaskan servis atau perkhidmatan.  Sebagai pelajar, pasti anda sibuk dengan asignment dan kerja yang diberi oleh pensyarah bukan? Yela, kalau tak siapkan dan tak fokus nanti kena potong markah lah, Gred rendah, Pointer rendah dan sebagainya. huuuuuu haru betul. 

Sebenarnya, banyak jenis perniagaan untuk pelajar universiti yang harus anda tahu.  Mana tahu, anda boleh melakukan salah satu perniagaan mudah ini dan menjana pendapatan dengan senang sejak di bangku Universiti lagi. haaa gituh! 




Paling penting sekali, jenis perniagaan untuk pelajar universiti tidak harus terikat dengan masa. Sebab sebagai student, kita ada jadual kita sendiri, Kelas 8pagi sampai 10 pagi, kemudian  2 petang sampai 4 petang dan macam-macam lagi. Kalau nak buat bisnes yang terikat dengan masa, amat sukar untuk anda commit! Takkanlah nak pergi berniaga pasar malam kalau kelas pukul 8 malam sampai 10 malam kan.

Anda tidak perlu pening-pening kepala lagi, disini Rina akan terangkan jenis-jenis perniagaan untuk pelajar universiti seperti korang.


1.  BISNES PRINTER / PRINTING ASIGNMENT

Image result for bisnes printer

Rina pun pernah buat bisnes printing ni dulu dekat uitm Jengka. Masa tu cuma ada laptop dan printer. Korang kena beli 1 printer letak di bilik sahaja, nanti bila ada asignment nak kena print bagai, tak payah pergi print di cc (cybercafe), cukuplah print di bilik sendiri dan boleh uar-uarkan pada classmate korang, sapa nak print kat bilik aku, RM0.20 (kalau guna kertas sendiri) , kalau guna kertas aku, print seorang RM0.40. Mata duitan ke aku? Murah tu. Tapi kalau asigment sampai 30 page seorang, banyak juga korang dapat kan. Daripada kawan sekelas atau kawan baik yang tahu, nanti pasti dorang akan bagitau kat roomate dorang.Roomate dorang pula akan bagitau clasmate dorang. Haaa macamtula berkembangnya bisnes korang dan pasti sebulan tu lebih RM100-RM200 korang dapat buat duit poket.

2.  BISNES TOPUP

Related image

Sebenarnya bisnes topup pun sangat menarik. Semua orang guna handphone dekat university. Semua orang mesti nak topup. Korang jual topup, korang dapat juga untung. Tapi paling best sekarang ni, ada tau simkad yang kalau korang guna dan korang topup sendiri pun korang dah dapat komisen. Lepastu, kalau korang rekemen orang guna simkad tu pun korang dapat komisen juga, kalau orang yang korang rekemen tu pakai simkad yang korang jual tu, tiap kali mereka topup, korang pun dapat komisen.. Ya Allah, betul ke ada cara buat duit pelajar universiti macam ni? Alhamdulillah memang ada.  Nak tahu lebih lanjut pasal bisnes simkad ni korang boleh contact 010-5012717 atau klik je link wasap ni wasap.my/60105012717/Naktahu+Tentang+Simkad+buatduit



3.  BISNES DROPSHIP

Image result for dropship

Ramai juga pelajar dah buat bisnes dropship ni. Senang saja, pilih satu produk yang penjualnya menawarkan komisen untuk anda jika anda menjual barang tersebut. Itulah bisnes dropship. Contohnya, anda nak jual beg atau baju. Anda boleh promote dari internet, facebook dan sebagainya. Sekiranya ada pelanggan berminat nak beli barang tersebut, penjual tadi akan post kepada mereka dan akan membayar komisen kepada anda. Untuk buat bisnes ni, anda cuma perlu ada sambungan internet dan handfon atau laptop sahaja.  Mudah kan?

4.  BISNES ASIGNMENT 

Image result for assignment

Jenis perniagaan untuk pelajar universiti juga adakalanya tidak melibatkan produk tetapi melibatkan servis atau perkhidmatan. Anda mungkin tidak suka menjual barang-barang dan tidak mempunyai skill tersebut. Namun, anda oleh membuat bisnes Asignment iaitu menyiapkan assignment kawan-kawan anda yang malas nak buat asignment tu. Of course lah anda perlu cas mereka dengan harga berpatutan dan berbaloi buat anda. Rina pernah tolong buat asignment budak class iaitu buat karangan mandarin, time tu dah sibuk nak exam speaking mandarin, yang mana belum buat dan hafal karangan masing-masing, diorang dah kalut waktu tu, apa lagi, nak minta tolong yang pakar, yang pakar pun ada kerja banyak. Jadi , nak berbaloi dan tolong mereka, rina cas seorang RM10, alahai karangan simple tak sampai 1 kertas A4 pun. Jadi dapatlah dalam 6 orang juga rina buatkan karangan mandarin tu. Rezeki RM60 pada 1 malam. Kalau asignment tu banyak, macam buku folio, korang boleh cas dalam RM40 - RM100 atau yang mana berpatutan.

5.  BISNES DARI PENULISAN


Image result for assignment

Mungkin ada yang tidak yakin dan tak ramai kawan untuk buat bisnes asignment. So jangan risau, korang boleh buat duit dengan menulis.  Buat duit dengan menulis adalah jenis perniagaan untuk pelajar universiti tanpa perlu menjual atau masuk tangan dari orang-orang yang terdekat dengan anda.  Bagaimana boleh buat duit dengan menulis? Terdapat banyak cara untuk anda buat duit dengan menulis sama ada reti atau tidak, anda boleh belajar dengan mudah dari panduan Rahsia Penulis. Alhamdulillah Rina sendiri pun dah pernah menjana duit dengan menulis dengan berpandukan Rahsia Penulis ni.

Ini adalah Antara Pendapatan rina terima sebagai seorang penulis sampingan:







Korang boleh dapatkan Panduan Rahsia Penulis untuk menjana pendapatan dengan menulis seperti Rina :)


Jom Dapatkan: 


Tiada ulasan:

Pages